L’ADOPCIÓ Big Data + Blockchain S’ESTÉN PROGRESSIVAMENT MENTRE LA TECNOLOGIA DE CADENA DE BLOCS, SORGIDA COM A INFRAESTRUCTURA DE COMERÇ DE CRIPTOMONEDES, ES PROVA VERSÀTIL, ÚTIL I EFICIENT EN MÚLTIPLES CAMPS. MÉS ENCARA, HI PORTA UNA REVOLUCIÓ COM AL SEU MOMENT LA INTERNET PERQUÈ ÉS LA SOLUCIÓ DEL DESAFIAMENT PLANTEJAT PER L’ANÀLISI DE GRANS VOLUMS DE DADES. LA SEVA FLEXIBILITAT PERMET UNA EXPANSIÓ DE SALT QUALITATIU, A ÀMBITS TAN DIFERENTS COM EL COMERÇ, ELS PROCESSOS ELECTORALS I LA GESTIÓ MEDIAMBIENTAL. TOT PLEGAT HI FA QUE TANT EMPRESES COM CLIENTS COMENCIN A ENFOCAR-HI ELS SEUS ROLS DE MERCAT SOTA UN PUNT DE VISTA DIFERENCIAL. EL CONEIXEMENT ACURAT DE LES PREFERÈNCIES DEL CLIENT, ELS DRETS I PRERROGATIVES DEL CONSUMIDOR, EL TÀNDEM Big Data + Blockchain HO ESTÀ SACSEJANT TOT.
A Big Data | Revolució i nova era hi dèiem que amb la tecnologia Blockchain el món de l’administració ara compta amb una súper-eina per gestionar-ne l’allau de dades Big Data. El llibres de registre (distributed ledgers) ja no hi resideixen a un nombre finit de centres de control exclusiu. Se’n distribueixen en diversos nodus, tants com se’n vulguin (blockchain pública).
Tots nodus hi participen de la gestió de dades de manera anònima i transparent. Qualsevol canvi de registre, d’informació continguda als blocs, ha de ser aprovat sota la llei del consens majoritari. Així l’autoritat per decidir-hi la gestió de l’empresa se’n democratitza: el poder d’aprovació/desaprovació d’alteració de bloc hi és repartit horitzontalment entre iguals.
La descentralització garanteix la immutabilitat del registre individual què no hi hagi d’ésser alterat d’acord a operacions reals i legalment portades a terme. Fent extensiu el raonament al conjunt de blocs, la blockchain pública garanteix seguretat a tota la cadena de transacció des del primer fins al darrer bloc actualitzat. Així n’aporta una arquitectura de programari nova, invulnerable, molt més eficient davant el frau de tota mena.
L’adopció Big Data+Blockchain s’ha convertit ràpidament en objectiu principal de l’empresariat. La informació de xarxa, particularment la social, proporciona un coneixement del client molt més acurat i per tant valuós. Ara les dades a l’abast en permeten l’elaboració d’un perfil individualitzat del client que es tradueix en un coneixement clau a l’hora de negociar amb ell.
Posem-ne un exemple tan senzill com a eficaç per explicar-ho. El món del comerç sempre ha estat, i sempre hi serà, un submón de la psicologia humana, i per tant hi poden canviar les eines però no el substrat mateix de la qüestió. “Segueixo anant al bar de sempre: el cambrer em coneix ben bé i sap com m’agrada el cafè.” És a dir, el client s’ha fidelitzat perquè el cambrer coneix els seus hàbits i preferències. Aquesta és la diferència clau amb la resta d’establiments possibles, hi fa que el client ni tan sols no se’n plantegi la possibilitat del canvi,
La fidelització del client és un objectiu molt avançat, però, perquè requereix l’hàbit del consum. L’ús de les cookies persegueix l’elaboració del perfil del client a través del coneixement de les seves preferències en tots els àmbits possibles. ¿Pot haver-hi alguna relació entre la classe de cine que consumeix el client i la seva decisió a l’hora de viatjar, per exemple? ¿I entre el seu estil de vestir i el candidat que hi votarà a les properes eleccions?
L’accés en aquest know-how, la possibilitat de servir-hi els productes a la carta amb coneixement previ del perfil de client, dependrà de la tecnologia d’anàlisi de dades a disposició de l’empresa. La magnitud del torrent d’informació requereix equips més potents, programari adequat i professionals amb formació específica (científics de dades).
Redimensionament i reorganització interna, a l’agenda empresarial, sovint van lligats a la transformació Big Data+Blockchain. El resultat de l’adaptació hi porta associats nous models d’estratègia de màrqueting i d’expansió, nous plans de deslocalització i noves inversions en R+D+I.
El canvi, tot i posar-hi un desafiament crucial, l’han de veure, client i empresari, com a una oportunitat de millorar-ne les condicions de servei. Per al client, per exemple, el benefici de rebre un producte millorat d’acord a les dades d’avaluació de milions d’altres consumidors. Una satisfacció assolida què hi reverteix en retorns econòmics multiplicats per a l’empresa.
L’anàlisi resultant de Big Data+Blockchain és alhora un motor generador de dades en sí mateix. Per mantenir-ne l’eficiència la informació ha d’ésser permanentment actualitzada, perquè la fotografia de l’objectiu mercat és dinàmica i per encertar-hi el xut comercial la porteria ha d’estar ben enfocada.
Altrament dit, el sistema d’anàlisi de dades rep contínuament per streaming allaus d’informació. El resultat de processament és un informe actualitzat, la instantània del moment què ha de servir per prendre-hi la decisió adient.
Aquest nou informe s’hi torna a xarxa a temps real per compartir-lo amb els centres de decisió. Així per al processament del Big Data l’empresa ha d’obrir tots els canals possibles de feedback.
Les xarxes socials se n’han convertit en una font preferent.